Dønn ærlig og empatisk døråpner

Trine Merethe Nilsen alias «Tuva»

Ordene fra livsveileder Trine Merethe Nilsens munn kommer rett fra sjelen, helt ærlig og direkte, uten noen dikkedarer rundt grøten. Får du råd fra henne, går det gjerne rett inn – enten du vil det eller ei. En av hennes spesialiteter er å avsløre om noen du kjenner lyver eller er utro.

 

Tekst og foto: Elisabeth H. Reynolds

 

Trine Merethe Nilsen (44) alias «Tuva» reiser hele veien ned fra sitt hjemsted Finnsnes for å gjøre dette intervjuet på Lysaker, hvor Medium holder til. Hun har 13 års erfaring som livsveileder på teletorget og tar sitt arbeid svært seriøst. Mange av kundene hennes har fulgt henne hele veien siden hun begynte i 2004. Hennes styrke er at hun er så direkte, rett frem og fargerik, akkurat slik ekte nordlendinger ofte er.

─ Jeg er veldig rett frem og veldig, veldig ærlig. Jeg får ofte et klask fra kunden der de legger på, ler Trine. Men så ringer de som regel opp igjen dagen etterpå, fordi de da har fått tid til å ta inn ordene og fordøye det hun har sagt. Selv om det noen ganger kan være tøft å få råd når man er midt i en krise, er det ofte det som må til før man klarer å endre kurs.

Trine tar ikke seg selv så høytidelig – latteren er aldri langt unna, og hun har alltid en stor porsjon selvironi. Samtidig har hun evnen til virkelig å gå i dybden og snakke om alvorlige saker.

­­Når en dør lukkes og man går i kjelleren, så åpnes minst en ny dør, og den døra kan Trine hjelpe innringerne med å finne. Hun gjør det lettere å se hvilke valgmuligheter man har, og det blir lettere å innse at man faktisk står fritt til å velge retning selv.
 

Kundene har det tøft

Nesten alle de som ringer Trine, har det tøft og vanskelig på en eller annen måte. De trenger et empatisk menneske å prate med som virkelig kan lytte og gi kloke råd. Noen av dem er så langt nede i kjelleren at de har selvmordstanker. En innringer hadde en hagle i munnen under samtalen.

─ Ingen i Norges land har det bra og ringer en telefon til 26 kroner i minuttet. Det er veldig mange mennesker i dette landet som ikke har det bra, sier Trine alvorlig.

Omtrent 90 prosent av kundene hennes lever på en eller annen form for støtte fra NAV. De har altså ikke så god råd, og likevel er behovet for en god samtalepartner så stort at de ringer en veileder på teletorget. Mange av dem føler at de ikke får dekket behovet for gode samtaler ved å snakke med familie, venner, fastlege eller psykolog.

De fleste av Trines kunder er fra Vestlandet og Trøndelag, men hun har også mange nordfra og en del fra Østlandet. De som oftest legger på røret midt i en samtale, er østlendinger.
 

Livsveiledning etter dialog

Når noen er så langt nede, er det ikke å bare buse ut med råd og spådom. I begynnelsen av samtalen er Trine derfor opptatt av å plukke opp hva som er utfordringene og behovene til den som ringer.

­­─ En livsveiledning kommer etter en dialog. Hvis ikke dialogen er der, kan jeg ikke hjelpe kunden. Ofte er det slik at etter de tre–fire første minuttene av en samtale så forstår jeg hva kunden vil ut ifra det kunden ikke sier, sier hun.

Hvis en innringer spør Trine om hun kan spå henne generelt, så beklager hun og avslutter samtalen. For generell spåing uten dialog gjør hun ikke. Det mener hun blir bare tomprat uten verdi for kunden, som også koster mye penger. Ønsker du generell spådom, er det bedre å kontakte en annen person som har mer fokus på å spå.

­─ Å betale 26 kroner i minuttet for å høre noe generelt om deg, ut ifra fødselsdatoen din, hva gir det deg? Ingenting. Å fortelle eventyr til 26 kroner i minuttet er et overgrep, mener hun.

«En livsveiledning kommer etter en dialog. Hvis ikke dialogen er der, kan jeg ikke hjelpe kunden.»

‒ Trine M. Nilsen
 

Takket nei til uføretrygd

Trine er utdannet innen helsevesenet og har jobbet der i mange år. I tillegg har hun en grunnleggende økonomiutdannelse. Men det er livets skole som har lært henne mest, synes hun. Spesielt har hun lært mye av de gangene livet har buttet imot. Den første store motgangen var at hun ble utsatt for en alvorlig bilulykke da hun var 25 år.  

Da fikk hun tilbud om uføretrygd fra NAV, men det ville ikke Trine. Hun spurte seg selv: «Vil du sitte hjemme og ha vondt, gå på NAV og synes synd på deg selv?» Nei, overhodet ikke, tenkte hun.

En dag kom hun over en annonse fra Kilden om tarotkurs. «Ja, kanskje det?» tenkte hun. Så dro hun ned til Trondheim to helger. Og før hun visste ordet av det, så fikk hun jobb på teletorglinje for første gang via Kilden i 2004, hos Randi og Bjørnar Kristiansen. Helt siden den gang har arbeidet som livsveileder på telefon vært hennes levebrød, 100 prosent. I 2006 begynte hun å jobbe for et annet firma hvor hun gjorde det veldig bra.
 

Mental oppvask

Samtidig med at Trine begynte arbeidet som livsveileder, stod hun midt i en skilsmisse, og hun gjorde et totalt oppgjør med seg selv. Det var en total opprydning i livet – en mental oppvask, som hun kaller det. Det viktigste hun gjorde, var å velge mellom to alternativer. Ville hun gå rundt og ha det vondt og synes synd på seg selv? Eller ville hun gjøre noe med livet sitt? Selvsagt valgte hun det siste, og det til de grader.

­─ Den erfaringen jeg har gjort, gjør at jeg i veldig liten grad synes at mennesker skal sette seg ned og gjøre ingenting. Alle kan gjøre noe. Å gå hjemme og synes synd på deg selv er det verste du kan gjøre mot deg selv, sier Trine dypt alvorlig.

Det minste man kan gjøre, er en eller annen form for frivillig arbeid, er Trines forslag. Man kan for eksempel smøre lunsj til beboerne på et sykehjem, eller være besøksvenn for en ensom person.
 

Illevarslende tegn

For Trines livsvei var ikke bilulykken en stor nok byrde. Da hun var bare 39 år gammel, i september 2012, fikk hun et hjerneslag som også snudde livet på hodet.

─ Det verste var ikke tanken på å skulle dø. Det verste var tanken på at jeg kunne bli sittende som en grønnsak i rullestol på et sykehjem, sier hun.

Lettelsen over at det har gått bra, er veldig stor i tiden etterpå, men hun har hatt noen runder med seg selv. På grunn av at hjerneslaget skjedde i dusjen, tar hun i dag forbehold og har alltid med seg telefonen på badet når hun tar seg en dusj.

Men det å komme seg etter hjerneslaget var peanøtter for Trine i forhold til hvordan det var å komme seg etter behandlingen hun fikk av daværende arbeidsgiver. Fra hun ble sykemeldt, gikk det nesten et år før de tok kontakt med henne.

─ Jeg hadde opparbeidet meg et bra navn hos dem før jeg ble syk. Jeg var gullkalven deres, forteller Trine. Hun var en svært populær livsveileder i alle de årene hun jobbet for firmaet.

Selv om hun var i stand til å jobbe fra åtte til fire et år etter slaget, var hun helt nødt til å ta seg en lengre pause midt på dagen. Hun kunne ikke lenger stå på i 17–18 timer, slik som hun kunne i perioder før slaget. Selv om kunder spurte etter henne og ønsket å snakke med henne, fikk hun færre og færre telefoner viderekoblet til seg.

Da hun konfronterte ledelsen om problemet, ville de ikke ta det innover seg og ignorerte det hele. Men slik ville ikke Trine finne seg i å bli behandlet, så hun sendte straks en oppsigelse. Ikke lenge etter fikk hun jobb i et annet firma som tar sine ansatte på alvor og er stolt av dem.
 

Tror på Gud

Etter alle disse tunge erfaringene i livet, spesielt etter vanskelighetene med tidligere arbeidsgiver, valgte Trine å henvende seg til kirken. Hun har alltid trodd på Gud og har alltid vært kristen, men nå følte hun en stor fortvilelse og avmakt.

─ Arbeidet gikk virkelig inn på meg. Å henvende meg til kirken har forandret meg i forhold til å være spåoperatør. Jeg tok Alpha-kurs og begynte med frivillig arbeid, for det er viktig for meg å føle at jeg kan hjelpe andre, sier hun.

Alpha-kurs består av 10 ukentlige samlinger som går ut på å utforske den kristne tro i et åpent og avslappende miljø. Trine jobber frivillig med å holde slike bibelgrupper selv nå. Hun har lest Bibelen fire ganger fra perm til perm.

─ Det føles veldig bra, sier hun.
 

Løgn og utroskap

Trine har erfaring med at hun er god til å avsløre løgn og utroskap.

─ Når kunden lyver eller spør om et annet menneske lyver, så har jeg enda ikke opplevd å svare feil. Hvis du ringer og spør om mannen din er utro, og jeg velger å svare deg, så er jeg 100 prosent sikker på svaret jeg gir. Dette har blitt fryktelig viktig for meg, sier Trine alvorlig.

Etter hjerneslaget og de dårlige erfaringene i tidligere arbeidsforhold har hun blitt enda mer opptatt av å få frem sannheten. Også det å sette fokus på nære relasjoner har blitt kjempeviktig. Hun er enda mer bevisst på hvordan mennesker er mot hverandre, og hvordan vi ikke er mot hverandre.

─ Det å være ærlig med kunden har alltid vært viktig, men plutselig ble det så fryktelig viktig.

Så dersom man ønsker ærlige og direkte svar, er Trine riktig person å spørre. Men om du spør om prognoser for sykdom og dødsfall, så holder hun helt tett. For det å spå noe om dette kan skade et menneske livet ut, så det er strengt forbudt.

Det viktigste for Trine er at innringerne blir ivaretatt – at de blir sett, og at de får snakke om det de vil prate om.
 

Spår ingen under 25 år

Trine har klar formening om at hun ikke vil spå mennesker under 25 år. Hun mener at de ikke har noe på en spålinje å gjøre.

­─ Grunn nummer én er at vi ikke skal leve etter en spådom – vi skal leve med den. Hvilket grunnlag har et menneske under 25 år for å kunne ta med seg en spådom videre i livet? Grunn nummer to er at mennesker under 25 år er uforberedt på hva som møter dem i en slik samtale. Jeg kan, uten å mene det, skremme vettet av dem!

Når så unge mennesker ringer teletorglinjen hennes, prøver hun å avslutte samtalen. Det samme gjør hun dersom innringeren har en alvorlig psykisk lidelse som gjør at de ikke klarer å få frem det de ønsker å si. I stedet ber hun dem ta kontakt med gratis samtaletelefoner som for eksempel Kirkens SOS og Mental Helse.

Dersom en ung person spør hvilken utdanning de skal velge, om de står mellom to valg, kan Trine spørre: «Hva har du selv lyst til?» Men så prøver hun å avslutte samtalen.

─ Jeg har kanskje mistet mange kunder slik, men jeg står fast på det, sier hun.

«Du skal ikke leve etter en spådom, men du skal leve med den.»

­­‒ Trine M. Nilsen

Ingen hjelpemidler

Da Trine begynte som veileder på teletorget på Kilden i 2004, begynte hun å spå med tarotkort og runesteiner. Men hun har forandret seg mye både som menneske og livsveileder. I dag bruker hun som regel ingen hjelpemidler, men hun gjør det for dem som spesifikt ber om det.

­‒ Jeg bruker ingenting hvis ikke kunden ber om det, rett og slett fordi jeg føler at svarene kommer både kjappere og klarere uten hjelpemidler.
 

Tøffe trykk styrker magefølelsen

Ofte er det slik at man er nødt til å oppleve dramatiske ting i livet før man lærer seg hvem man er. Det er også et faktum at nesten alle livsveiledere, healere, klarsynte og medier på et eller annet plan i livet har fått seg noen tøffe trykk.

­‒ Det er man nødt til å ta på alvor. For uansett hvor trykket er, er det mennesker som har fått en stopp og var nødt til å snu seg i døren og se andre veien: «Hva er det som skjer?» Forskjellen på en livsveileder og en kunde er veldig ofte viljestyrke, og det er det, mener Trine.

De fleste mennesker opplever traumer en eller annen gang i livet, enten det er dødsfall, sykdom, samlivsbrudd eller at man mister jobben.

– Uansett hvor krisen eller traumet ligger, så ender vi vanligvis opp med å ha en sterkere intuisjon etterpå. I tiden etter traumet får de fleste mennesker en veldig sterk intuisjon ved at de kommer i kontakt med sin egen energi, sier Trine.

Men når traumet demper seg og hverdagen kommer igjen, så legger de fleste det bort og går videre i livet.

‒ De som går over til den såkalt «alternative» siden og begynner å jobbe med dette, drar i stedet opplevelsen med seg videre i livet, og så utvikler de magefølelsen. Dette er noe de fleste mennesker er utstyrt med, men som regel må det et traume til før vi klarer og tør å kjenne på den.

­‒ Jo mer du arbeider og jo mer du prater med mennesker som ikke har det bra, jo sterkere blir magefølelsen. Det er jeg 100 prosent sikker på. Så lite mystisk er det, sier Trine.
 

«Rydder opp» i hus

Utenom arbeidet tilbyr Trine gratis healing og «husrens», et begrep hun ikke liker. Hun kaller det «å rydde opp» og gjør det ved å be. I tillegg arbeider hun som frivillig i bibelgrupper.

─ Dette gjør jeg helt utenom telefonlinjen, og jeg tjener ingen penger på det. Jeg har ikke samvittighet til å ta penger for det, for det er ikke jeg som gjør det. Når jeg ber om healing til et annet menneske, så er det ikke jeg som healer. Når jeg renser et hus, ber jeg om hjelp, og det er ikke jeg som renser huset. Jeg er verktøyet, og det er veldig godt med en kaffekopp etterpå. Men det er ikke jeg som gjør jobben, i min verden, sier hun.

Men det hun gjør som healer og «husrydder», er langt fra mystisk, synes hun. Der skiller hun seg fra en del andre i bransjen.

─ Det jeg gjør på mitt kontor, har så lite mystikk over seg som det går an. Jeg er i utgangspunktet så lite mystisk som det går an å få det, sier hun og ler høyt. Trine er altså helt forskjellig fra de tradisjonelle spådamene med skaut og krystallkule!
 

Når er «Tuva» ledig?

Trine M. Nilsen alias «Tuva» jobber som livsveileder på teletorglinjen mandag til fredag fra kl. 9.00 til 15.00. Dersom det er stengt og det er akutt, kan du sende en e-post til tuvafranord@gmail.com og hun kan åpne linjen ved behov utenom åpningstiden. Om «Tuva» på Krystallkulen.no her. Tlf.: 829 95 347 (kr 26,00/min)

«Ofte er det slik at etter de tre–fire første minuttene av en samtale så forstår jeg hva kunden vil ut ifra det kunden ikke sier.»

‒ Trine M. Nilsen

 

Relaterte saker:

− Jeg ser årsaker og løsninger

– Jeg dyrker det positive

Klarsynt i generasjoner

 

 

Facebook Comments Box

Kort om oss

Velkommen til nettsidene for magasinet Medium. MittMedium.no er stedet hvor du får lese spennende artikler som vedrører spiritualitet, astrologi og helse, og hvor alternativt interesserte kan møtes.

facebook twitter Rss

Her finner du oss!

Kontaktinformasjon

SanaVia AS
Hoffsveien 1A
0275 Oslo, Norway

Tlf.: 46 00 48 00
post@mediumforlag.no

Abonnementsservice: 
medium@aboservice.no
Tlf.: 815 50 045

Annonser: 
Heidi Ring
heidi@mediumforlag.no
Tlf.: 46 00 46 51

Facebook-siden 
Facebook-gruppen